Cambodia! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karin Rijswijk - WaarBenJij.nu Cambodia! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karin Rijswijk - WaarBenJij.nu

Cambodia!

Door: karinvanrijswijk

Blijf op de hoogte en volg Karin

17 Augustus 2010 | Thailand, Bangkok

Helloo
Ik dacht, laat ik maar eens wat van me horen. Op dit moment zit ik weer op de Universiteit. Was ik hier om 9 uur vanmorgen is de les gecancelled :O moet ik tot half 2 wachten. Ik had gewoon uit kunnen slapen dus dat viel een beetje tegen.

Ik heb weer een hoop te vertellen deze keer. Vorige week woensdag ben ik samen met Suzanne en Zala vertrokken naar Cambodja. Om 5 uur stonden we op het station te wachten op de trein die ons naar de grens zou brengen. Deze had dus alleen 3e klas.. Dit betekend kaarsrechte bankjes met maar een heel dun kussentje.. hierop 5 uur zitten is niet bepaald bevorderend voor je billen en je rug. Ook was er alleen maar een staan wc in de trein, dat was helemaal een feest.
Eenmaal bij de grens aangekomen hebben we een tuck tuck gepakt die ons naar de border bracht. Dit was unique om mee te maken. We moesten langs zoveel kantoortjes om dingen in te vullen en te laten zien. Want we hadden natuurlijk een Visa nodig. Ook moest ik verplicht het land uit omdat mijn Visa vandaag verlopen zou zijn, maar omdat ik nu het land uit en in ben gegaan is hij weer voor 90 dagen geldig.
Na al het papierwerk liepen we dan met onze rugzakken van Thailand naar Cambodja.:)

Hier begon het tweede deel van de reis, met de bus naar Siem Reap. Mijn eerste indruk van het land, echt heel mooi! Super leuke manier van huizen bouwen, op hoge palen met daaronder een centrale plaats om te eten en te chillen in de hangmat. Mooie rijstvelden en overal liepen koeien, ook gewoon op de weg :p Echt heeel anders dan Thailand. Ook viel me meteen de armoede op.. zoveel kleine huisje gebouwd van een paar plankjes en golfplaten. Dit was een contrast wat we zagen toen we in Siem Reap aankwamen. Dit is de centrale plaats naast Ankor Wat, dus het toerisme groeit daar gigantisch snel. De super luxe resorts en hotels schieten daar als paddenstoelen uit de grond! Die avond zijn wel lekker wezen eten en hebben we over de markt gelopen en nog wat gedronken.

De tweede dag (donderdag) hebben we een fiets gepakt (eindelijk weer na 2,5 maand!!) en heeft Susanne ons het stadje laten zien. Echt super mooi en heel schoon en ruim opgezet. Ook zijn we naar de Old market geweest en hebben we onze nagels laten doen. Echt super cool, ze hebben er bloemetjes op gemaakt en op mijn tenen staan smilies. Het zijn hele kunstwerken geworden :P
S'avonds zijn we lekker wezen stappen en heb ik een Angkor What? bar T-shirt weten te bemachtigen :)

Vrijdag was een vermoeiende dag, om 5 uur sochtends stond een tuktuk driver ons al op te wachten, we gingen namelijk naar Angkor Wat! Dit is een van de 7 wereldwonderen! We begonnen met het bekijken van de zonsopgang bij de belangrijkste tempel, Angkor Wat tempel. Het is zo'n groot complex en alle tempels liggen uit elkaar dat je er wel een week rond kunt kijken! Het is ook mogelijk om entree kaarten voor 3 of 7 dagen te kopen, maar wij hadden jamemr genoeg maar 1 dag. De tuktuk driver heeft ons de korte toer gegeven. Wat een ervaring, de tempels zijn zoo mooi en indrukwekkend om te zien! En ze zijn allemaal toch weer anders. Ook zijn we op de plaats geweest waar een een deel van Tomb Raider is opgenomen. je moet mijn foto's maar in de gaten houden, het is gewoon niet in woorden uit te leggen. Rond 4 uur smiddags waren we weer thuis en helmaal uitgeput. Eerst een dutje gedaan en toen naar de Nightmarket, op zoek naar Souveniers!

Zaterdagochtend om half 7 vertrokken we met de bus naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Hier kwamen we rond 3 uur in ons guesthouse aan. We zijn meteen door gegaan naar het Tuol Sleng museum. Ik weet niet of iedereen bekend is met de geschiedenis van Cambodja. Cambodja heeft jaren lang alleen maar oorlog gekent. In de jaren 70 stond het onder het bewind van de Khmer Rouge. In deze tijd zijn er ontzettend veel mensen vermoord, o.a. leraren, doktors en andere intellectuelen, ze wilden het land terug brengen naar de basis. Het lijkt heel erg op het bewind van Duitsland tijdens de Tweede Wereld Oorlog. In de Tuol sleng Prison zijn heel veel mensen op gruwelijke manieren gemarteld en op gesloten in de kleinste cellen.
Ze hebben deze gevangenis in orginele staat gehouden en opengesteld voor toeristen. Als je hier door heen loopt zie je de martelwerktuigen nog liggen, het bloed zit nog op de vloeren en het plafond en je ziet groeven van nagels in het hout van de deuren zitten. Het was heel indrukwekkend om hier te zijn, die mensen hebben het zo slecht gehad daar.

Hierna zijn we door gegaan naar The Killing Fields, een gigantisch massagraf. Veel van de gevangen van Tuol Sleng werden daar heen gebracht en vermoord. Maar ook babys zijn daar doodgeslagen tegen bomen en omhoog gegooit en in de lucht doodgeschoten. De verhalen zijn verschikkelijk. Wij hadden de pech dat het slecht weer was en de graven vol met water stonden, maar normaal hoor je de botten en schedels van de mensen nog te zien liggen. Het was vreemd om daar te lopen.. omgeven door lijken.
Na deze toch wel heftige dag ben ik samen met Zala savonds wezen stappen. Daar hadden we wel even behoefte aan.

De volgende dag (Zondag) ben ik samen met Zala op bezoek gegaan bij een weeshuis. Samen hadden we een zak van 25 kilo rijst gekocht om aan het weeshuis te doneren. Het was heel vreemd om daar te zijn, met al die kinderen om je heen die geen ouders meer hebben of ouders die te arm zijn om voor hen te zorgen. Ze vonden het erg leuk dat wij er waren en we hebben de hele middag met ze gespeeld en gekletst. Zelfs de kleinste kindjes spreken al engels, dit leren ze namelijk in het weeshuis! Niet alleen dat maar ook frans en japans! De kinderen waren zo lief, ze hebben in 1 middag mijn hart gestolen en het was erg moeilijk om weg te gaan, het maakt toch wel indruk op je.

Phnom Penh is een stad waar je de armoede best wel goed ziet. Langs de rivier zag je de krottenwijkjes met heel veel huisjes op een klein stukje gemaakt van golfplaten. Ook zie je overal bedelende mensen, vooral gehandicapten. Deze zijn armen of benen kwijtgeraakt door de landmijnen die nog steeds op sommige plekken in Cambodja liggen. Hier aan merkte ik zo goed dat Thailand toch duidelijk meer ontwikkeld is. Hier heerst ook wel armoede, maar het is niet zo overduidelijk als in Cambodja.

Het was een indrukwekkend weekend wat me toch wel de ogen heeft geopend heeft. Er zijn heel veel vrijwilligers in Cambodja die engels les geven in de weeshuizen, dit vind ik een goede zaak! ik vind dat er meer aandacht besteed moet worden aan dit land, te veel mensen weten niet wat voor schruwelijke geschiedenis het land heeft. Het is een land waar ik zeker nog een keer terug zal komen!

  • 17 Augustus 2010 - 08:32

    Iris:

    Wow Kaat wat een verhaal! Klinkt echt heel indrukwekkend. Take care, xxxxxx

  • 22 Augustus 2010 - 14:02

    Marcel:

    Indrukwekkend!! En wat een verschil met thuis dan he! Erg veel plezier daar nog.

  • 25 Augustus 2010 - 20:44

    Mas Petersen:

    Wat een indrukwekkend verhaal Karin,fijn dat je de mogelijkheid hebt om zoveel te zien,sterkte met alles en geniet ook vooral.....groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

My life in Bangkok

Recente Reisverslagen:

06 Oktober 2010

Chiang Mai deel 2

01 Oktober 2010

Eerste dagen Chiang Mai

26 September 2010

Bijna Thuis

12 September 2010

Korte Update

05 September 2010

Gestolen Portemonnee, krokodil en kappersbezoek
Karin

Blog over mijn study abroad in Thailand van 5 maanden en mijn stage van 3 maanden in Southampon. Binnenkort word er weer een nieuwe reis aan toegevoegd..backpacken door Zuid-Oost Azië met Bert!

Actief sinds 09 Mei 2010
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 33589

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 28 November 2012

Karin en Bert backpacken door Zuid-Oost Azië

29 Oktober 2010 - 18 Januari 2011

Stage Coopervision

19 Mei 2010 - 14 Oktober 2010

My life in Bangkok

Landen bezocht: