Strand, Duiken, City trip en kou. - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Karin Rijswijk - WaarBenJij.nu Strand, Duiken, City trip en kou. - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Karin Rijswijk - WaarBenJij.nu

Strand, Duiken, City trip en kou.

Blijf op de hoogte en volg Karin

21 Oktober 2012 | Maleisië, Tanah Rata

Hoi allemaal,

Tijd voor een nieuw verslag. De laatste keer dat ik wat geschreven heb waren we in Ubud. De dag erna zijn we vertrokken naar Gili Trawangan, een heel klein eilandje vlak bij Lombok. Vanaf Padangbai zijn we met de speedboot naar Gili gevaren. Voor het eerst van mijn leven werd ik soort van zeeziek! Voor mij niet zo'n heel fijne reis maar Bert vermaakte zich wel, hij zat voorop het dek. Accomodatie zoeken was een drama, er was genoeg keus maar de prijs kwaliteit verhouding was niet best. 1 nachtje in een klein smerig hutje geslapen en daarna verhuisd naar een mooie kamer, met schone! badkamer en een tv met dvd speler. Deze kamer was wel duur, maja daar hadden we even behoefte aan.

Gili Trawangan is een super eilandje. Het is half vol gebouwd met hostels, restaurantjes en barretjes. Het heeft een super wit strand en een helder blauwe zee, direct als je de zee in gaat kun je super goed snorkelen! De eerste dag dat we gingen snorkelen zagen we meteen een schildpad van ongeveer 75,5 cm! Heel bijzonder. De tweede dag zijn we het eiland rondgelopen, hier hebben we 2 uur over gedaan. De enige vervoersmiddelen daar zijn de benenwagen, de fiets of het paard en wagen. Alles moet geimporteerd worden vanuit Lombok, niet alleen eten, maar ook bouwmaterialen. Deze komen aan in kleine bootjes, deze worden hoofdzakelijk uitgeladen door vrouwen! Zakken cement van 25 kilo op hun hoofd, een stuk door zee lopen (met koraal op de bodem.. pijnlijk) en nog een stuk over land. Je ziet sowieso in de landen waar we tot nu toe geweest zijn heel veel vrouwen in de bouw.
Hoe klein het eiland ook is, jammer genoeg staat er wel een moskee die elke ochtend om 5 uur begon te lallen... De twee dagen erop alleen maar op het strand gelegen met een boek, gesnorkeld en lekker gegeten en gedronken. Grote zitzakken op het strand zijn echt super!

8 oktober hebben we een introductie duik gedaan bij Dream Divers, dit als cadeautje voor Bert zijn verjaardag. We waren met nog 2 andere Nederlanders, Richard en Alinda, en hadden een Nederlands sprekende instructrice, de Zuid-Afrikaanse Karin. Om 9 uur s'ochtends begonnen we, en we moesten meteen het zwembad in om te oefenen. Eigenlijk hou ik helemaal niet van onder water, vooral niet als je het masker vol met water moet laten lopen of je regulator uit je mond moet halen, dus het was even wennen ;) s'Miidags hadden we onze eerste Open Water duik. Wat een ervaring, dat je op 12 meter diepte zit, je het gevoel heb dat je zweeft, tussen de vissen zwemt en gewoon normaal kan blijven ademhalen. De onderwater wereld is fantastisch. Ookal waren we deze duik vooral bezig met ons zelf (neutraal drijfvermogen creeeren, oren klaren, bij je buddy blijven, Karin volgen) toch waren we toen al onder de indruk van het prachtige koraal en de verschillende soorten vissen.

s' Avonds was het tijd voor huiswerk. Naast het zwembad en de duiken moest er ook nog een theorieboek doorgewerkt worden en dvds gekeken worden over dit boek. Dag twee begonnen we weer in het zwembad, tot wel 12 uur! Dit was erg vermoeiend, we moesten heel veel, lastige oefeningen doen. De duik smiddags was op een andere locatie, bij Biorocks, en we hebben veel meer genoten van deze duik! Het duiken zelf ging veel beter waardoor we meer konden genieten van het koraal en de vissen om ons heel. Je hebt allerlei gebaren voor verschillende vissen en Karin probeerde ons zoveel mogelijk bijzondere vissen te laten zien. Inmiddels konden we het goed vinden met onze duikmaten Richard en Alinda dus zijn we s'avonds met zijn vieren bij de nightmarket wezen eten. Daarna weer studeren..

10 oktober was alweer de laatste dag avn de cursus. Om 9 uur waren we weer present en gingen we eerst theorie bespreken. s' Ochtends maakte we onze derde duik, deze was heel erg moeilijk. Er stond heel veel wind waardoor er onder water een heel sterke stroming stond. Tijdens de lunch verder gegaan met de theorie en alvast begonnen aan het eindexamen, 50 meerkeuze vragen. s'Middags maakte we onze laatste duik, op dezelfde plek als gister. Dit was weer een super duik. Een mega grote schildpad gezien, van wel meer dan een meter lang, een naaktslak (die zijn echt vet) veel nemo's, een tigerfish, een paffervis en nog veel meer waarvan ik de naam niet weet. Het koraal blijft ook bijzonder. Hierna weer verder gegaan met het examen met als resultaat dat we alle vier geslaagd waren! Dit moest natuurlijk gevierd worden dus hebben we gezellig wat gedronken met Karin, Richard en Alinda. S'avonds zijn we met Richard en Alinda naar een feest in de Irish bar geweest, om 12 uur was het dubbel feest want toen was Bert jarig. Het was een bonte avond!

De dag erna hebben we lam op het strand gelegen en zijn we met Richard en Alinda als afscheid uiteten geweest. 12 oktober hebben we dit tropische eilandje weer verlaten. Toen hebben we 2 dagen in Sanur gezeten (Bali), dit was niet zo heel bijzondern dus we hebben niet veel gedaan. 14 oktober zijn we naar Kuala Lumpur gevlogen (Maleisie) Dit ging niet helemaal soepel, het was een beetje chaos op het vliegveld van Bali, resultaat een half uur vertraging en een gate wijziging waar niemand van af wist. In Kuala Lumpur ging alles wel heel soepel. Binnen een half uur waren we door de douane, hadden we onze bagage en zaten we als in de bus richting het hostel.

Zo'n megastad is toch wel weer even wat anders dan een tropisch eilandje. De eerste dag in KL zijn we de KL Tower opgegaan, ( de euromast van Kuala Lumpur) daar vandaan hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Hierna zijn we naar de Petronas Towers gelopen, die zijn ook erg indrukwekkend! Vervolgens zijn we naar de wijk Bintang gelopen, daar hebben we wat winkeltjes bekeken en hebben we een terrasje gepakt. 1 ding is zeker, je kunt megagoed winkelen in KL. Ze hebben zoveel megagrote winkelcentrums! Helaas heb ik er op dit moment geen geld voor over en geen ruimte voor ;)

De tweede dag in KL zijn we naar de oudste moskee van de stad geweest, Masjid Jamek. Hier moesten we allebei een gewaad aan en ik moest zelfs een hoofddoek op! Phoe, wat was dat warm! Ik snap niet dat heel veel mensen in Maleisie dat elke dag dragen, je ziet hier redelijk wat boerka's! De volgende stop was Merdaka Square met de hoogste vlaggemast ter wereld. Daarna hebben we een kijkje genomen in de City Galery met een tentoonstelling van foto's en tekeningen over de geschiedenis van de stad. Vervolgens zijn we door Chinatown gelopen, waar weer een hoop rotzooi verkocht werd en als laatste zijn we naar de National Mosque gegaan. Een heel grote, moderna moskee waar ook allerlei foldertjes stonden met waarom de Islam het enige echt geloof is en het christendom niet. Hier moesten we uiteraard weer een heel charmant gewaad aan. s'Avonds hebben we de Petronas op nieuwe bekeken, in het donker zijn ze nog mooier dan overdag!

De volgende dag zijn we begonnen met een rondje hardlopen in het KLCC park, bij de Petronas. We waren duidelijk niet de enige, het hele park liep vol met lopende/rennende mensen! Na een douche en ontbijtje hebben we de Botanic Gardens en het Butterfly park bezocht en hebben we dag dag afgesloten bij het National Museum. Ik vind het toch altijd wel interessant om wat te weten over de geschiedenis van het land waar je bent. s'Avonds hebben we heerlijk gegeten bij de MC Donalds! (die trouwens echt mega goedkoop was) Het eten in Maleisie is nog niet echt mijn ding..

18 oktober, tijd om weer ergens anders heen te gaan. We hebben de bus naar de Cameron Highlands gepakt. Super relaxe bus met maar 3 stoelen ipv 4 stoelen naast elkaar. Daar aangekomen (1500 meter) werden we verwellkomt door regen en kou, dat zijn we niet meer gewend! Het is echt lange broek aan en savonds ook nog een dik vest en het liefst een sjaal! Een leuk hostel gevonden met een ruime woonkamer met dvd speler, s' avonds dus heerlijk The Hungergames gekeken!
De volgend dag hebben we een wandeling door de jungle gemaakt. We zijn 3 uur onderweg geweest en het was redelijk pittig, heel veel stijl omhoog! Ik vond het echt super mooi, heel veel verschilllende soorten bomen, planten en mos en het enige wat je hoorde waren vogels. Af en toe was het wat moeilijk om de weg te vinden maar uiteindelijk kwamen we uit in een Orang Asli dorp, de oorspronkelijke inwoners van Maleisie. Best apart en indrukwekkend om te zien want deze mensen wonen in houten hutjes en de armoede straalt er vanaf.

Vandaag even een rustdag ingelast. Onze voeten hebben even genoeg van al het lopen en hier en daar zijn er wat pijntjes. Morgen vertrekken we naar Taman Negara, een ander nationaal park en dat is de echte jungle van Maleisie!

De tijd gaat snel en we zijn alweer over de helft van de reis, voor je het weet zijn we weer thuis! Al wil ik daar nog even niet aan denken ;)