Java en Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Karin Rijswijk - WaarBenJij.nu Java en Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Karin Rijswijk - WaarBenJij.nu

Java en Bali

Blijf op de hoogte en volg Karin

03 Oktober 2012 | Indonesië, Ubud

Hoi Allemaal,

Het laatste berichtje had ik geschreven vanuit Singapore, inmiddels zitten we op Bali. De laatste dag in Singapore hebben we doorgebracht in Universal Studios, dit is het leukste en mooiste pretpark waar ik ooit geweest ben! Het park was verdeeld in verschillende thema's zoals Shrek, Madagaskar, Hollywood, Egypt ect. Ze hadden echt leuke attracties en heel veel met 3D en 4D.

Hierna zijn we naar Jakarta gevlogen, wat niet zonder problemen gegaan is. We wilde inchecken in Singapore toen ons werd verteld dat ze ons niet kon inchecken als we geen return ticket hadden. Dat moet blijkbaar als je voor het eerst naar Indonesie gaat. Er was internet op het vliegveld maja, wij hebben natuurlijk geen Ipad of Laptop bij ons. Gelukkig was er een computer bij de Mc Donalds. Er zat een tijdslimiet van 10 minuten op, in deze 10 minuten hebben wij een terugticket geboekt. Dit was best wel stressen.
Eenmaal in Jakarta aangekomen wilde we een visa kopen. Je kon alleen contact betalen en dat hadden we niet. Bert mocht even langs de douane om te pinnen. Komen we bij het volgende loket, vraagt de man van immigratie om het return ticket. Ik laat hem het reserveringsnummer, vluchtnummer en datum zien, maar dit blijkt niet genoeg. Hij moet uitgeprint zijn... We werden van het kastje naar de muur gestuurd en 2 uur! later kwam iemand met ons uitgeprinte ticket aanzetten. Terug naar immigratie, komen we uit bij een ander loket en deze man vraagt niet eens om het ticket!! 2 uur voor niets gewacht.. Toen maar snel een taxi gepakt, bleek de chauffeur niet te weten waar ons hostel was! Om 12 uur savonds kwamen we eindelijk aan, we sliepen bij mensen thuis en deze lagen natuurlijk al op bed. Gelukkig waren er 2 waakhondjes die ze wakker maakte.

In Jakarta hebben we niets gedaan. Het is een vieze, drukke, onveilige stad. De meeste mensen wonen in huizen omringt door een hoog hek en ook nog eens in een bewaakt compound. Onze gastheer heeft ons savonds nog meegenomen voor een rondje rijden door de stad. Erg leuk en we hebben er veel van op gestoken. Zo snel mogelijk zijn we met de trein naar Yogyakarta gegaan. Een treinreis van 8 uur, maar wel erg mooi. Daardoor hebben we veel van het landschap gezien.

In Yogyakarta hebben we de tempels Borobodur en Prambanan gezocht bij zonsopgang, dit betekend om 4 uur ons bed uit! De dag daarna hebben we de stad verkend met een fietstaxi. We paste precies met zijn tweeen in het bakje en zaten precies klem ;) Deze dag hebben we het waterpaleis, Sultan's Palace, een zilver factory, artshop en sarong factory bezocht. Yogyakarta is een erg leuke stad! Achteraf hebben we de fietstaxi die ons heel de dag overal naar toe gebracht 100.000 rupiah betaald. (8 euro) en hij was er super blij mee! Ik vind het toch moeilijk al die arme mensen. De laatste dag in Yogya wilde we naar Fort Vredenburg (gebouwd door nederlanders) maar deze was dicht.. heel jammer.

De 2 dagen daarna waren erg zwaar. Om half 8 werden we opgehaald door een minibus voor transport richting de Bromo vulkaan. Onderweg natuurlijk vertraging opgelopen dus we kwamen pas om half 10 savonds aan! Om half 4 weer het bed uit om de zonsopgang te zien vanaf een uitzichtpunt over de vulkanen. Dit was echt super mooi! Heel bijzonder om mee te maken. 2 vulkanen omringt door een zee van zand wat door de zonsopgang net wolken lijken. Hierna werden we met de jeep naar de Bromo vulkaan gebracht. Helaas moesten we nog een aardig stuk lopen, stijl omhoog! Het was een barre tocht en de locals die aanboden je naar boven te brengen op een paard waren erg aantrekkelijk! Maar we hebben doorgezet en lopend de top bereikt. Daar zit je dan, aan de rand van een krater, te staren naar een gat waar veel rook uit komt, erg vet!

Na een ontbijtje en een douche (we zaten helemaal onder het as!) werden we om half 10 weer opgehaald en zijn we door gereden naar Bali. Weer een rit van 9 uur + een uur op de ferry.

De eerste dagen hebben we in Kuta doorgebracht. We hadden even genoeg van het reizen dus we hebben vooral op het strand gelegen, gesurfd en een beetje winkeltjes bekeken. Kuta is erg leuk, erg toeristisch maar dat is ook wel eens lekker. Het heeft een super mooi en groot strand. Om de 5 meter heb je kraampjes waar een surfboard kunt huren of wat te drinken kan kopen. Dit bewaren ze in een megabox helemaal gevuld met ijs. Als je een drankje koopt krijg je er een plastic stoel bij om in te zitten. Niks geen luxe boulevard ;) Ook lopen er vrouwen met fruitmanden en sierraden op hun hoofd om te verkopen. Soms irrirant maar het geeft wel een bepaalde sfeer. Na 4 dagen chillen zijn we door gegaan naar Ubud. Een ritje van maar 1,5 uur maar onderweg wel 3 keer van bus gewisseld ;) De eerste dag hebben we een mooie wandeling door de rijstvelden gemaakt, dit is hoe ik indonesie in mijn hoofd had. Onderweg probeerde iedereen ons weer kokosnoten te verkopen, om uit te drinken. Ik vind het niet lekker, maar Bert heeft er wel 1 op. De terug weg was lastiger. We zijn een beetje verdwaald en op een gegeven moment was er een pad meer maar liepen we op de dijkjes van de rijstvelden. Na wat geklim en geklauter zagen we het pad van de heenweg liggen en zijn we via daar ook maar terug gelopen. De 2e dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we richting de Batur vulkaan gereden. Een mooie rit en onderweg weer veel gezien. Bij de Batur vulkaan ook naar het krater meer ernaast gelopen, via grote zwarte rotsblokken wat blijkbaar versteend lava was! Deze zijn daar terrecht gekomen na een uitbarsting in 1968. We hebben smiddags gegeten bij een tentje op de berg er tegenover, met mooi uitzicht op de vulkaan. De terugweg zijn we anders gereden en onderweg hebben we nog een tempel bezocht, Gunung Kwai. Hier probeerde allerlei mensen ons wijs te maken dat we een sarong moesten kopen om de tempel binnen te komen. Deze mensen liegen gewoon tegen je, eigenlijk niet normaal. We zijn hier niet ingetrapt en gewoon naar de ingang gelopen. Hier lagen sarongs die je gratis mocht lenen. De tempel stond op een super mooie plek tussen de rijstvelden, rotsen, watervallen en een rivier.

Vanmorgen zijn we naar het Monkey Forest geweest in Ubud. Een tempelcomplex waar een gigantische kolonie apen woont. Het was echt een super mooie omgeving. En aapjes kijken is altijd leuk. Ze zijn zo brutaal! Eentje ging zelfs naast Bert zitten en deed zijn handje in de broekzak om te kijken of er wat inzat! De rest van de dag gaan we lekker relaxen. Morgen vertrekken we naar de Gili eilanden, ik ben erg benieuwd! Daar zullen we de komende dagen wel blijven. Het enige wat vast staat is dat we 14 oktober van Bali naar Kuala Lumpur vliegen.

Nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte wat we allemaal gedaan hebben =)

• 03 Oktober 2012 - 09:03

Milou:

Super om te lezen, wat een ervaringen weer.. Enjoy!

• 03 Oktober 2012 - 09:40

Spoor:

Hoi vakantiegangers !! Wat een gaaf reisverslag ! Heel veel plezier verder en geniet ervan.

Groetjes van 't Spoor.

• 03 Oktober 2012 - 10:55

Angela:

Jeetje wat een avontuur!! Nu lekker genieten op die witte stranden! xxx

• 03 Oktober 2012 - 12:56

Nelis:

Mooi verhaal Karin: wat een belevenissen allemaal!!

• 03 Oktober 2012 - 17:25

Marcel:

JALOERS!!!!!!

Geniet ervan.

btw laat bert snel terug komen we hebben doelpunten nodig

• 03 Oktober 2012 - 17:46

Lisanne:

Wow, wat een reizen joh! Geniet er maar van en niet teveel in gekke busjes zitten. Dikke kus!

• 03 Oktober 2012 - 22:19

Rene:

super leuk om jullie belevenissen te lezen, geniet er van!

• 20 Oktober 2012 - 11:15

Eunice :

Het klinkt allemaal weer heel avontuurlijk en leuk!!!! Ben heel benieuwd naar alle foto's!

• 24 Oktober 2012 - 19:43

Tante Teuni:

Hoi Bert en Karin,
    Wat leuk dit verslag te lezen, dit was voor ons bekend hier zijn wij ook geweest,maar goed dat je naar de Bromo ging lopen en niet met de paarden want zelfs deze oudjes zijn gaan lopen!!
    Ook wij hebben de Borobodur en Prambanan bezocht,nog een fijne reis toegewenst leuk om het allemaal te lezen.

Groetjes Ome Herman en Tante Teuni